Vraag & Antwoord

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen.

 

Adopteer een asieldier (11)

Kijkt u eerst bij onze asieldieren. Indien u een dier ziet dat u aanspreekt, vult u (vrijblijvend) het adoptieformulier in dat rechtsboven op de website staat.
Na ontvangst van het formulier bekijken de dierverzorgers of het dier past in uw thuissituatie. Dit wordt naar u teruggekoppeld.

Interesse


Wanneer u interesse heeft in één van onze asieldieren vragen wij u om een (vrijblijvend) adoptieformulier
in te vullen voor u langskomt. O.a. rechtsboven op de website staat “adoptie formulier”.
Het doel van dit vragenformulier is om een beeld te krijgen van de thuissituatie, gezinssituatie, eventuele ervaring en aanwezige andere dieren.
Omdat wij geloven in een goede match, moet uw situatie zoveel mogelijk aansluiten bij de achtergrond en het karakter van het dier.  U en het dier hebben er niets aan wanneer het thuis niet blijkt te gaan en het dier terug moet.

 

Vragenformulier ingevuld
Zodra het vragenformulier ingevuld is wordt door de medewerker gekeken of er een dier verblijft dat in uw situatie past. Indien u reageert voor een specifieke hond of kat, wordt gekeken of het op papier een goede match is
. Indien u het formulier per mail heeft toegestuurd doen wij ons best om binnen 24 uur te reageren. Soms lukt dit niet door de drukte, als u twijfelt of uw formulier goed is aangekomen kunt u ons altijd bellen.

 

Lijkt het op papier een goede match, dan neemt een medewerker contact met u op om een afspraak in te plannen. Bij aankomst kunt u dan mee naar de kattenafdeling(en) of haalt de dierverzorger de desbetreffende hond voor u op.
Zo nee, dan wordt het vragenformulier van u 6 weken bewaard zodat u, wanneer
u een andere hond ziet in de komende weken, opnieuw kunt bellen. Wanneer u aangeeft een vragenformulier te hebben ingevuld, pakken de medewerkers dit erbij. Na 6 weken wordt het formulier uit ons bestand gehaald.

 

Op de kattenafdeling heeft u de tijd om rustig te kijken of er een klik is met het dier. In het geval van een hond kunt u een eind wandelen om te zien hoe de hond reageert. Bij sommige honden loopt er een medewerker mee, bij anderen niet.

 

Wanneer u een kat heeft gevonden die bij u past, mag deze vaak gelijk mee naar huis.
Het is mogelijk dat wij het dier een dag voor u vasthouden en dat u het de volgende dag ophaalt zodra alle spulletjes aangeschaft zijn. 
Deze termijn geldt niet voor kittens.

In het geval van een hond vragen wij een adoptant minstens 2, soms 3 keer te komen wandelen voordat het dier mee naar huis gaat. Wanneer u reeds een eigen hond heeft, dient u deze mee te nemen tijdens één van deze bezoeken.

 

Daadwerkelijke adoptie
Wanneer u een dier adopteert vindt er een plaatsingsgesprek /adoptiegesprek, waarna u de adoptieovereenkomst tekent en de 
adoptiebijdrage betaalt.
In de adoptieovereenkomst staan een aantal rechten en plichten. U vindt de link naar de Adoptievoorwaarden helemaal onderaan deze tekst.
Tijdens het adoptiegesprek print de medewerker (medische) informatie over het dier uit en (in het geval van een afstandsdier) de afstandsvragen van de vorige eigenaar. U krijgt deze mee naar huis, samen met het vaccinatieboekje.

Aanvulling adoptie kittens
Kittens worden bij ons ter adoptie aangeboden met een geldige vaccinatie. Omdat kittens op de leeftijd van 3 maanden nog een inenting moeten krijgen om volledig beschermd te zijn kan het zijn dat uw kitten bij adoptie nog te jong is voor deze tweede inenting. Deze inenting dient u dan bij uw eigen dierenarts te laten geven, op uw eigen kosten.


Kittens
/katten tot 6 maanden: deze zijn nog te jong om al gecastreerd/gesteriliseerd te worden. Wij hechten hier (gezien het kattenoverschot) erg veel waarde aan. U kunt daarom dit dier op de juiste leeftijd gratis laten castreren/steriliseren bij de asieldierenarts, Dierenkliniek Ittersum in Zwolle. U krijgt tijdens het adoptiegesprek een doorverwijsformulier mee voor deze gratis castratie/sterilisatie waar een uiterste datum op staat. Voor deze datum moet het dier gecastreerd/gesteriliseerd zijn.
Indien u besluit om de poes/kater bij uw eigen dierenarts te laten neutraliseren is dat op uw eigen kosten.

 

Dagen na adoptie:
Wij worden graag op de hoogte gehouden van hoe het met uw net geadopteerde asieldier gaat. Natuurlijk wanneer er (medische) problemen zijn, maar ook wanneer u gewoon even wilt laten weten dat het goed gaat. Dat is geen verplichting natuurlijk, maar wordt altijd wel erg gewaardeerd!

Wanneer u wel tegen (medische) problemen aanloopt, vragen heeft, of ergens over twijfelt: neemt u gerust contact met ons op!
Tijdens openingstijden zijn we bereikbaar op 038-4601784 en bij dringende
gevallen is een medewerker tot ongeveer 21.30 uur te bereiken op het telefoonnummer dat op het antwoordapparaat genoemd staat.

 

Medische proeftijd
Indien u niet in de directe omgeving van Zwolle woont kunt u natuurlijk wel gewoon een dier bij ons adopteren. Let u dan wel op de medische proeftijd. Deze 14 dagen medische proeftijd geeft u gelegenheid om (na contact met het asiel) naar de asieldierenarts in Zwolle te gaan voor een kosteloos consult. Medicatie dient u zelf te betalen.
Indien u ver weg woont en besluit naar uw eigen dierenarts te gaan, kunnen wij dit consult helaas niet vergoeden.

Ondanks zorgvuldige screening en dierenartscontroles en behandelingen van onze kant kunt u
voor (onverwachte) medische kosten komen te staan. Wij zijn hiervoor niet aansprakelijk.

Is ieder dier gechipt?
Ja, voor adoptie is iedere hond of poes gechipt.
Wij melden de chip aan bij een databank met de gegevens van de nieuwe eigenaar. Dit wordt over het algemeen gelijk tijdens de adoptie gedaan zodat het dier gelijk terug te herleiden is naar de nieuwe baas.

Hoe werkt een chip?
Een microchip is ongeveer zo klein als een rijstkorrel en wordt bij het dier tussen de schouderbladen onder de huid ingebracht. Deze microchip heeft een uniek nummer dat aan uw huisdier gekoppeld wordt en is gemakkelijk af te lezen met een chipreader. Elke instantie die met dieren te maken heeft is in het bezit van een dergelijk afleesapparaat. Zodra een dier gevonden wordt, wordt gecontroleerd of het dier een chip heeft. Zo ja, dan kunnen middels het chipnummer de persoonlijke contactgegevens van de eigenaar opgezocht worden, die zijn opgeslagen in een landelijke centrale database.

Helaas is dat niet mogelijk. Des te langer een dier bij ons verblijft, des te meer kans is er op medische problemen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan niesziekte bij een kat. Ook is de vakantieperiode vaak een erg drukke periode met in de zomer zo’n 150 katten en dus ruimte tekort. Ieder dier dat geadopteerd wordt maakt weer ruimte vrij voor een nieuw dier dat geholpen moet worden.

Alle dieren die op dit moment gereed zijn voor adoptie staan op de website.

Dieren die nog in quarantaine, ziekenboeg, of in een pleeggezin verblijven staan nog niet op onze website. Gewoonweg omdat zij nog niet klaar zijn voor adoptie. Zodra zij gereed zijn voor adoptie worden zij op de website gezet.

Regelmatig komen er poezen en katers bij ons binnen die niet als huiskat herplaatst kunnen worden.
Bijvoorbeeld omdat zij mensenschuw zijn en zichzelf altijd hebben moeten redden, of door een dusdanig sterk en vrijgevochten karakter.
Deze dieren gunnen wij graag nog een fijn kattenleven op een plek waar ruimte is en er niet geknuffeld hoeft te worden.

Vaak zijn deze katten juist doordat ze zichzelf hebben moeten redden prima muizenvangers en erg geschikt om een boerderij vrij te houden van ongedierte. Er zijn steeds meer agrariërs en veehouders die kiezen voor deze katten omdat zij gecastreerd of gesteriliseerd zijn en geen ongewenste nestjes meer produceren.
Tevens houden de katten de muizen en rattenpopulatie in bedwang, waardoor het gebruik van bestrijdingsmiddelen ook beperkt wordt, of zelfs overbodig wordt.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn poezen en katers die niet knuffelbaar of aanhankelijk zijn, veelal volwassen.
Zoekt u een knuffelbare /aaibare poes of kater, kijkt u dan bij het aanbod van de asieldieren.

Interesse?
De “kat-zoekt-boer”dieren worden kosteloos door ons herplaatst, mits er de beschikking is over een warme slaapplek en een bakje met brokjes.
Heeft u ruimte voor één of meerdere katten? Dan horen wij het graag! Wilt u dan onderstaand formulier invullen?

Voor hoeveel katten mogen wij u benaderen?

Wij bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk,
zie onze Privacyverklaring.

Het goed verzorgen van een dier kost geld.
Dieren worden medisch behandeld, ingeënt, ontwormd, ontvlooid en gechipt (incl. aanmelding van de chip)
Alle katten worden op kosten van het asiel gecastreerd of gesteriliseerd.

Het overnamebedrag dat wij per asieldier vragen vindt u op onze tarievenpagina: https://dierenasielzwolle.nl/tarieven/

Gevonden dieren blijven 14 dagen bij ons “in bewaring”.
Dit is een wettelijke termijn die een baas 2 weken de tijd geeft om op zoek te gaan en zich te melden voor het dier.
Na deze 14 dagen mag het dier wettelijk gezien herplaatst worden. Zodra (medische) behandelingen zijn afgerond verschijnt het dier op de website bij “onze dieren”.  U kunt vanaf die tijd reageren.

Wanneer het na adoptie toch niet goed gaat, mag het dier terug.

Sterker nog; een asieldier moet zelfs altijd terug naar het asiel van waaruit hij/zij geadopteerd is.
Is dat binnen een aantal weken, kijkt u dan even in de asielvoorwaarden voor eventuele gedeeltelijke restitutie van het adoptiebedrag.

Wanneer u een dier cadeau wilt geven dient u samen met degene voor wie het dier is bij ons langs te komen. De nieuwe baas moet namelijk zelf kennis maken en daarna de adoptieovereenkomst ondertekenen.
Zo weten wij en de nieuwe eigenaar dat er zorgvuldig is gekeken welk dier past en dat de nieuwe baas ook daadwerkelijk een dier wil en de klik er is tussen dier en baas.
U kunt geen dier bij ons overnemen zonder dat een nieuwe baas erbij aanwezig is.

Wij werken met een vragenformulier /adopteerformulier. Wanneer u bij ons langskomt vragen wij u dit formulier in te vullen zodat gekeken kan worden welk dier het beste bij u past. Daarna wordt u door de medewerker meegenomen om te kijken.
Vooral bij de honden geeft het veel stress wanneer mensen vrijblijvend langs de kennels lopen om te kijken. Vandaar dat wij voor bovenstaande werkwijze hebben gekozen.

Indien u gewoon een kijkje wilt nemen achter de schermen van het dierenasiel: binnenkort starten de rondleidingen weer!
U vindt tzt de informatie hierover op onze website.

Afstand doen / herplaatsen (5)

Ons opvanggebied beslaat Zwolle, Raalte, Olst-Wijhe, Dalfsen, Ommen en Hardenberg.
Indien u niet in één van deze gemeenten woont, kunt u wel onderstaand formulier invullen. Indien er voldoende ruimte is, nemen wij ook afstandsdieren van buiten deze gemeenten aan, maar dit is dus geen garantie.
Indien er geen ruimte is, wordt u doorverwezen naar het asiel waar uw gemeente een opvangcontract mee heeft.

U kunt ons natuurlijk ook telefonisch benaderen, tijdens de openingstijden.

U kunt ook het formulier “afstand doen” invullen, er wordt dan contact met u opgenomen.

Een asiel heeft een (vanuit het verleden) negatieve benaming. Gelukkig is dat al lang verleden tijd en is alles er op gericht om voor ieder dier een passend thuis te vinden.

Wanneer u uw huisdier via Marktplaats of een andere website aanbiedt, gebeurt het vaker dat een geïnteresseerde niet zo serieus met uw dier omgaat dan u zelf zou willen.
Nieuwe eigenaren houden zich niet aan gemaakte afspraken, dieren worden doorverkocht of weggegeven en komen zo in situaties terecht waar u hem/haar zelf niet herplaatst zou hebben.

Werkwijze afstand en adoptie
Veelal vinden diereigenaren het “afstand doen” bij een asiel moeilijk en emotioneel, omdat de hond of kat (zeker eerst in de quarantaineperiode) in een hok /kennel verblijft wat natuurlijk anders is dan een thuissituatie. Het voordeel van een asiel is wel dat er goed gekeken wordt of een geïnteresseerde past bij het karakter van het dier.
Wanneer u afstand doet wordt een vragenlijst doorgenomen en wordt gevraagd in welke situatie u het dier het best herplaatst ziet.

Potentiele adoptanten vullen een vragenformulier in met vragen over hun thuissituatie, hun afwezigheid, aanwezigheid van kinderen, aanwezigheid van andere huisdieren, hun ervaring, enz.
Op deze wijze wordt een zo goed mogelijke match gemaakt.
Lijkt er op papier een match te zijn, dan wordt in het echt gekeken of er een klik is. Bij interesse in een hond dienen potentiele adoptanten 3 keer te komen wandelen. Daarna mag een hond pas mee naar het nieuwe huis.

Contact met nieuwe eigenaar
Ook na adoptie houden wij contact met de nieuwe adoptant. Na enkele dagen wordt gevraagd hoe het gaat en na een aantal weken wordt een nazorgformulier doorgenomen.
Een nieuwe eigenaar heeft een aantal plichten waar hij/zij in de overnameovereenkomst voor tekent. Hierin staat bijvoorbeeld dat het doorverkopen of weggeven van een asieldier niet toegestaan is. Indien het niet gaat, zal een dier altijd terug moeten komen naar het asiel.
En er mag niet met het dier gefokt worden.

Na adoptie van een hond bieden wij de gratis “Hond – Baas gewenningscursus” aan, zodat een nieuwe eigenaar begeleiding krijgt met opvoeding, problemen, enz.

Kosten
Wanneer u bij een asiel afstand van uw dier doet, betaalt u een afstandsbedrag wanneer u uw dier brengt. Van dit bedrag kunnen wij de (medische) verzorging, gediplomeerde medewerkers, huisvesting, enz. betalen.
Maar u krijgt er ook zekerheden voor terug. Wanneer u nog twijfelt, kijkt u dan eens bij onze rubriek  “succesvol geplaatst” waar nieuwe eigenaren vertellen over hun huisdier en op onze Facebookpagina om een indruk te krijgen op de manier hoe wij werken. En wat wij doen om uw huisdier zo passend mogelijk te herplaatsen.

Wilt u uw dier zelf vanuit huis herplaatsen? Dan kunt u uw dier ook via ons in bemiddeling plaatsen, middels onderstaand aanmeldformulier.

Vermeld in het formulier alstublieft zo eerlijk en volledig mogelijk wat de reden van herplaatsing is en hoe het dier omgaat met kinderen, andere dieren, vreemde mensen/ bezoek.

Het dier wordt 3 maanden vermeld op de website bij de bemiddelingsdieren.  Als het dier na 3 maanden niet herplaatst is, zal de webmaster de foto en gegevens van de site verwijderen.

U bent zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke herplaatsing. Wij screenen de reacties niet.
Wilt u dat wij potentiële bazen screenen en controle houden op de herplaatsing? Denkt u er dan eens aan om afstand te doen zodat de asielmedewerkers screenen en de adoptie afhandelen.

U dient tevens op iedere belangstellende te reageren, ook wanneer dit wellicht niet de gewenste situatie is waar u uw dier in wilt plaatsen.

Het asiel heeft het recht om bepaalde dieren te weigeren voor de bemiddeling (nestjes kittens, dieren waarvoor een hoog overnamebedrag gevraagd wordt, enz.)
Ook indien u niet reageert op berichten van belangstellenden hebben wij de mogelijkheid om het bemiddelingsdier te verwijderen.

Opgeven bemiddelingsdier:

Uw telefoonnummer:
(alleen voor intern gebruik asiel)

Plaats waar het dier verblijft:

Naam / namen dieren:

Leeftijd(en) dier(en):

Datum van laatste vaccinatie:

Is het dier /zijn de dieren gechipt?

Uw omschrijving van het dier, reden van herplaatsing, enz.

Omdat wij merken dat veel mensen het moeilijk vinden om een goede omschrijving te maken, volgen hier nog een aantal aanvullende vragen. De webmaster kan deze gebruiken om het verhaal aan te vullen.

omgang met honden:
omgang met katten:
kan met kinderen vanaf welke leeftijd?
omgang vreemde mensen / bezoek:
Kan het dier alleen thuis blijven?
i.g.v. kat: is/ zijn deze gewend om naar buiten te gaan?
Is het dier / zijn de dieren gecastreerd /gesteriliseerd:
In het geval van 2 dieren, wilt u hen samen herplaatsen? Of mogen zij apart van elkaar geadopteerd worden:

Medische bijzonderheden van belang voor een nieuwe eigenaar:

Mailadres en/of telefoonnummer waarop geïnteresseerden met u in contact kunnen komen:
(dit wordt vermeld bij de gegevens van het dier)

Upload minimaal 1 foto'van uw dier(en).
Tip: goede en duidelijke foto's bevorderen de herplaatsing.

Ik ben er van op de hoogte dat vermelding voor de duur van 3 maanden is (aaneengesloten).

Stichting Zwols Dierenasiel behoudt zich het recht voor om dieren te weigeren voor bemiddeling indien plaatsing hiervan ingaat tegen de gedragscode van het dierenasiel.
Zo worden nestjes kittens of nestjes pups niet bemiddeld.

Wij bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk,
zie onze Privacyverklaring.

Het goed verzorgen van een dier kost geld.
In ons asiel werken wij met gediplomeerde medewerkers in een goed onderhouden en goed te reinigen gebouw.
Dieren worden medisch behandeld, ingeënt, ontwormd, ontvlooid en gechipt (incl. aanmelding van de chip).
Alle katten worden op kosten van het asiel gecastreerd of gesteriliseerd.

Om ons werk goed te kunnen doen, vragen wij een afstandsbedrag. Het bedrag vindt u op onze pagina tarieven: https://dierenasielzwolle.nl/tarieven/ 

In het kader van de AVG (wet op de privacy) mogen wij geen gegevens van een nieuwe eigenaar doorgeven.
Wèl kunnen wij u de nieuwe thuissituatie vertellen.
Dus geen naam en adres, maar wel de woonsituatie, aanwezigheid van kinderen, andere huisdieren, enz.

Algemeen (7)

Wanneer u een kijkje achter de schermen wilt nemen ons dierenasiel, dan bent u van harte welkom om een rondleiding bij te wonen.

De rondleidingen worden 1x per maand gegeven en vinden (op afspraak) plaats op een zaterdag.
De rondleiding begint om 14.00 uur en duurt ongeveer 30-60 minuten.
Het maximum deelnemers bedraagt 10 personen.

Kinderen zijn ook welkom. Wij hanteren wel de regel dat per 2 kinderen minimaal 1 volwassene meekomt.

Een (klein) deel van de rondleiding voert ook over de bovenverdieping. Deze is helaas alleen met een trap toegankelijk.

Opgeven kan middels dit aanmeldformulier:

 

Kies een rondleiding door op de pijltjes te klikken en door de kalender te bladeren

Nee, dat klopt gelukkig niet.
De dieren in ons asiel blijven hier net zolang totdat ze een nieuw baasje hebben gevonden. We laten een dier alleen inslapen wanneer het ernstig ziek is.
Euthanasie bij honden met ernstige gedragsproblematiek
komt maar heel af en toe voor en uitsluitend na advies van een onafhankelijk gediplomeerd gedragstherapeut(e).

 

Het wandelen met de asielhonden wordt gedaan door de vaste medewerkers of vrijwilligers die al geruime tijd met de honden werken.
Deze mensen kennen de honden goed en andersom. Wij vinden het niet verantwoord om een hond voor een wandeling mee te geven aan iemand die de hond niet kent.

Wat moet ik doen als ik ergens een aangereden dier zie liggen?

  • voor Zwolle: neem contact op met de Dierenambulance Zwolle: 06 – 25120505
  • buiten Zwolle: neem contact op met de Dierenbescherming: 088- 811 3388

 

  • Maakt u een melding bij de inspectiedienst van de Dierenbescherming, telefoonnummer :  144. De dierenbescherming heeft een speciale inspectiedienst, die gaan kijken op het betreffende adres.
  • Maakt u een melding bij de (Dieren)politie: 0900-8844

Het dierenasiel is niet bevoegd om te handelen in geval van verwaarlozing of mishandeling. Wij werken nauw samen met de Dierenpolitie in Zwolle en vangen regelmatig dieren op die n.a.v. contact met de Dierenpolitie binnengebracht worden.

Wij kunnen veel gebruiken!

Op dit moment is behoefte aan: Klik voor overzicht

 

Twijfelt u?
Neemt u dan gerust even telefonisch, of via het contactformulier contact met ons op.

Het goed verzorgen van een dier kost geld.
Dieren worden medisch behandeld, ingeënt, ontwormd, ontvlooid en gechipt (incl. aanmelding van de chip)
Alle katten worden op kosten van het asiel gecastreerd of gesteriliseerd.

Het overnamebedrag dat wij per asieldier vragen vindt u op onze tarievenpagina: https://dierenasielzwolle.nl/tarieven/

Ik wil graag helpen! (4)

Het Zwols Dierenasiel is voor een groot deel afhankelijk van de 50 vrijwilligers die hun tijd en energie beschikbaar stellen om de jaarlijks 1000 dieren liefdevol te verzorgen en een gevoel van veiligheid te geven.
Als vrijwilliger helpt u met het verzorgen van de dieren, het schoonmaken van de verblijven, het wassen en kammen van de honden en poezen, het uitlaten van de honden en nog veel meer. Als vrijwilliger bent u dus heel belangrijk!

U maakt deel uit van een enthousiast team dierenvrienden die de passie delen om het tijdelijke verblijf van de aanwezige dieren zo prettig mogelijk te maken.
Bent u 15 jaar of ouder en wilt u deel uitmaken van dit gedreven team? Dan zijn we op zoek naar u!

Tijden:
Onze diensten zijn van 8:00-12:00 uur of 8:00-16:30 uur. U bepaalt zelf of u een ochtend of een hele dag werkt.

hills_51k_1.250x0-is

 

Vul hier ons inschrijfformulier vrijwilliger of stage in!

Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op voor een intakegesprek!

Het verzorgen van de jaarlijks 900 asieldieren kost veel geld. Daarom zijn wij altijd blij met particulieren en bedrijven die ons financieel willen ondersteunen!

Alle informatie hierover vindt u hier: https://dierenasielzwolle.nl/donateur-worden/ 

 

Legaten
Stichting Zwols Dierenasiel is voor een groot gedeelte van haar werkzaamheden afhankelijk van verkrijgen uit erfenissen en giften. Indien u veel waardering heeft voor het werk van het Zwols Dierenasiel en u het asiel ook na uw overlijden financieel wilt ondersteunen, kunt u de stichting opnemen in uw testament. Uiteraard kunt u ook tijdens uw leven uw waardering al laten blijken voor onze werkzaamheden door (jaarlijks) een gift aan de stichting te doen.

Door uw financiële bijdrage helpt u ons om de dieren van Zwolle en omstreken weer een goede kans op een tweede leven te bieden. Met uw financiële bijdrage heeft u een geweldige invloed op ons werk.
Meer informatie hierover vindt u hier: https://dierenasielzwolle.nl/testament/

In ons asiel werken zijn we voor bijvoorbeeld onze allerkleinste kittens gezegend met de opvang van gastgezinnen.
Gastgezinnen zijn mensen die in hun eigen huis kittens/katten opvangen en verzorgen. Of soms een hond. Er zijn voor verschillende dieren verschillende gastgezinnen nodig:

 

  1. Kittens die gesocialiseerd moeten worden, dat wil zeggen kittens die nog nooit een mens van dichtbij hebben gezien. Deze dieren hebben veel aandacht van mensen nodig zodat ze leren dat mensen vriendelijke wezens kunnen zijn. Als u max. 4 uurtjes per dag afwezig bent, is dit geen probleem.
  2. Zieke kittens. In een gastgezin krijgen ze dan de benodigde zorg. Er is in een thuis situatie minder stress dan in het asiel en dat komt de genezing ten goede. Als u max. 4 uurtjes per dag afwezig bent, is dit geen probleem.
  3. Fles kittens, de kittens die jonger zijn dan 3/4 weken en veelal met de fles gevoerd (of bijgevoerd) moeten worden. Dit is heel intensief en tijdrovend. Bij kleine kittens is er ook sprake van nachtvoeding.
  4. De laatste groep: moederpoezen met kittens. De moederpoezen kunnen hun jongen in een gastgezin in alle rust grootbrengen en er is minder risico op ziektes dan in het asiel. Als u enkele malen per week 4 tot 6 uurtjes afwezig bent, is dit geen probleem.

Wat vragen wij van een gastgezin:

  • Allereerst uiteraard “kattengevoel” en ervaring met katten en kittens is een pré.
  • Eigen vervoer van en naar het asiel.
  • Voldoende tijd, geduld en doorzettingsvermogen.
  • Een apart kamertje/ruimte waar de kittens/moederpoes kunnen verblijven. Ook is de aparte ruimte bedoeld voor zieke kittens of de eerste observatie periode van de kittens als ze in het gastgezin komen.
  • De eigen katten/huisdieren moeten ingeënt zijn. Dit is i.v.m. het overbrengen van ziektes op de kittens maar ook om te voorkomen dat uw eigen dieren ziek worden.
  • De eigen katten moeten gecastreerd/gesteriliseerd zijn.
  • Woonachtig zijn in Zwolle, of op maximaal 20 kilometer van het asiel.

Wat bieden wij:

  • Veel gespin en geknor van de meestal dankbare katten/kittens.
  • Een bezigheid die u in uw eigen omgeving kan doen.
  • De benodigdheden, materialen, voer ed. worden door het asiel geleverd.
  • In overleg met de coördinator gastgezinnen is bij spoed dierenarts bezoek mogelijk.

Bent u geïnteresseerd?

Vul ons aanmeldformulier voor gastgezinnen hieronder in.  De coördinator gastgezinnen neemt dan contact met u op voor een intakegesprek!

Wij zoeken pleeggezinnen die maximaal 20 kilometer van Zwolle woonachtig zijn. Dit i.v.m. de dierenartsbezoeken, voer en benodigdheden ophalen /brengen, enz.

Zou u zo vriendelijk willen zijn om onderstaande vragenlijst in te vullen?
Wij weten dan iets meer over uw situatie en nemen zo snel mogelijk contact met u op. Bedankt alvast!

Wij zoeken pleeggezinnen die maximaal 20 kilometer van Zwolle woonachtig zijn. Dit i.v.m. de dierenartsbezoeken, voer en benodigdheden ophalen /brengen, enz.

Zou u zo vriendelijk willen zijn om onderstaande vragenlijst in te vullen?
Wij weten dan iets meer over uw situatie en nemen zo snel mogelijk contact met u op. Dankuwel!
(voelt u zich vrij om eventuele toelichtingen te geven, als u denkt dat dit van belang is)

De heerMevrouw

Voor welke dieren wilt u pleeggezin zijn? (Meerdere keuzes mogelijk)
Moederloze kittensMoederpoes mét kittensSchuwe kat voor socialisatieHond

Hoeveel uur per dag bent u beschikbaar voor dit dier?

Hoeveel weken achtereenvolgend bent u voor dit dier beschikbaar?

Bent u, in geval van een pasgeboren nest, minimaal 10 weken beschikbaar?

Heeft u ervaring met het toedienen van medicijnen? (denk aan ontwormen /ontvlooien)

Kunt u bijvoeren?

Bent u, in geval van fleskittens, bereid deze ook 's nachts te voeren?

Heeft u zelf huisdieren?
Zo ja, vermeld hieronder dan om welke dieren het gaat en hoeveel

Zijn uw huisdieren gevaccineerd?

Zijn uw huisdieren gecastreerd en/of gesteriliseerd?

I.g.v. opvang kat /kittens: Heeft u een aparte ruimte beschikbaar waar het dier tijdelijk kan verblijven igv ziekte, of gewenning?

Bent u de dinsdagochtenden beschikbaar om met eigen vervoer naar het dierenasiel te komen i.v.m. de dierenartscontroles?

Is er een bovengemiddelde kans dat u het dier onverwachts met spoed terug moet brengen naar het asiel? Denkt u aan bijv. ziekte van uzelf, ziekte familielid, werkomstandigheden, enz.

Heeft u een vakantie gepland?
Zo ja, welke datum bent u niet beschikbaar als pleeggezin?

Wij bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk,
zie onze Privacyverklaring.

Wij kunnen veel gebruiken!

Op dit moment is behoefte aan: Klik voor overzicht

 

Twijfelt u?
Neemt u dan gerust even telefonisch, of via het contactformulier contact met ons op.

Pension / vakantieopvang (5)

In ons pension beschikken wij over voldoende mandjes, dekens, kleden, knuffels, enz.

Omdat kleden, dekens en stoffen mandjes dagelijks worden uitgewassen is het gevaar groot dat het door u meegegeven dekentje, mandje of kleedje kapot gaat, of per ongeluk bij een ander dier beland. Indien u toch iets mee wilt geven, is dat voor eigen risico.

Indien u wel iets mee wilt geven, dan is een oude handdoek waar uw dier de laatste dagen op heeft geslapen, of waar uw vertrouwde geur aan zit het meest praktisch. Wij leggen dit dan op uw verzoek dan in de slaapplaats van uw dier.

Indien uw kat sociaal is, kan hij/zij lekker loslopen en heeft hij/zij ook de beschikking over de buitenruimte van het pension.

Uitzonderingen zijn dieren met een bepaald dieet / medicatie, of wanneer uw kat niet overweg kan met de andere aanwezige katten.
Ook wanneer u aangeeft dat wij uw dier apart dienen te huisvesten kan dat natuurlijk.

Ja, het pension is ook op zondag geopend, maar wel op afspraak.
Bij het brengen en/ of halen op zondag wordt een tijd met u afgesproken.

‘s Nachts heeft uw hond zijn/ haar eigen slaapplek, zonder andere honden.
Een uitzondering zijn twee honden van hetzelfde adres.

Indien u aangeeft dat uw hond sociaal is, proberen wij hem/haar overdag wel samen met een andere hond samen te zetten.
Indien uw hond niet sociaal is, of u aangeeft dat de hond liever niet in contact mag komen met soortgenoten, dan wordt hij/zij alleen gehuisvest.

De reden dat wij iedere hond ‘s nachts een aparte slaapplek geven is dat er ‘s avonds  en ‘s nachts minder toezicht is dan overdag. En wij vinden veiligheid voor uw dier het belangrijkst.

Het is voor ons geen enkel probleem indien uw dier dieetvoeding of medicatie gebruikt. U dient dit wel zelf mee te nemen.
Er worden geen extra kosten gerekend voor het geven van dieetvoeding, of het toedienen van medicatie.

Uw dier vermist /een dier gevonden (9)

Alle gevonden dieren die bij ons binnen gebracht worden, komen met een foto vermeld op deze website.
Kijk op de “gevonden dieren”-pagina of uw dier in het asiel is binnengebracht. Deze pagina wordt dagelijks bijgehouden.

U kunt ook via de gratis app “Telegram” regelmatig de gevonden dieren op uw telefoon ontvangen.
Meer informatie hierover vindt u HIER

Neemt u bij vermissing ook contact op met onderstaande instanties:

Dierenambulance Zwolle: 06-25120505.
Dierenambulance Noord Overijssel: 088 811 3388

Let op: is uw dier gechipt? Controleert u dan altijd of de chip goed geregistreerd staat en of telefoonnummers / mailadressen nog kloppen!
U kunt de chipgegevens controleren op www.chipnummer.nl

Amivedi:
U kunt de vermissing rechtstreeks via de website van Amivedi melden: www.amivedi.nl

 

Wij vangen dieren op uit onderstaande gemeenten:

Gemeente:               welke dierenambulance?

Zwolle                          Dierenambulance Zwolle (06-25120505)

Olst-Wijhe                    Dierenambulance Dierenbescherming (088-8113388)

Raalte                           Dierenambulance Dierenbescherming (088-8113388)

Ommen                         Dierenambulance Dierenbescherming (088-8113388)
/ Hardenberg

Dalfsen                         Dierenambulance Dierenbescherming (088-8113388)

 

Woont u in een andere gemeente en heeft u een dier gevonden?
Kijkt u dan helemaal onderaan deze pagina voor een overzicht van andere omliggende gemeenten en dierenopvangcentra.

Gevonden honden en sociale /tamme katten
Wanneer u een dier heeft gevonden kunt u de Dierenambulance bellen welke achter de plaatsnaam vermeld staat. Zij zullen met u doornemen of het dier gelijk opgehaald gaat worden, of welke mogelijkheden er zijn.

Wilde katten / katten die zich niet laten aanhalen
Via de Dierenbescherming werken wij met het TNR project (Engels: Trap Neuter Return, vrij vertaald: Vangen, Castreren/steriliseren, Uitzetten op de locatie waar de kat(ten) gevangen is/ zijn.
Veel dierenorganisaties zijn grote voorstanders van TNR. Dit is bewezen de meest effectieve manier om zwerfdierenpopulaties diervriendelijk te verkleinen. Door het castreren/ steriliseren verdwijnt ongewenst gedrag zoals vechtpartijen, sproeien, geluidsoverlast door krolsheid en vechtparijen, enz. En natuurlijk de aanwas van nieuwe kittens.

Hoe werkt TNR?
Stap 1 :
Wanneer u zeker bent dat het niet een kat van iemand uit de buurt is, meldt u de wilde kat /niet-sociale kat aan via het meldingsformulier, hieronder, na stap 4

U begint alvast met het voeren van deze katten op een vaste plek, zodat het aan deze plek gewend raakt en tzt snel in de vangkooi gevangen kan worden.

Stap 2 :
Zodra er voldoende ruimte in het asiel is om deze kat(ten) te huisvesten (*) wordt een afspraak gemaakt wanneer de Dierenbescherming diervriendelijke vangkooien komt plaatsen.  Doordat u op een vaste plek gevoerd heeft worden de katten vaak snel gevangen met de vangkooien.

(*)Een wilde /niet sociale kat neemt twee hokken in het asiel in beslag en is daarom (als de beperkte quarantaine ruimtes bezet zijn in een drukke periode) soms niet direct door ons op te vangen. Zodra er ruimte beschikbaar is, wordt u benaderd. Dat kan in een drukke tijd helaas soms even duren.

Stap 3 :
De katten worden overgebracht naar het asiel waar de dierenarts de katten castreert /steriliseert.

Stap 4 :
Na herstel van de operatie wordt de kat weer bij u teruggeplaatst. De periode van opname in het asiel tot het terugplaatsen is ongeveer 1,5-2 weken.

Belangrijk:
Mocht blijken dat de wilde kat toch sociaal is en te herplaatsen is, dan blijft het dier in het asiel en wordt het herplaatst.

Wilde /niet sociale katten worden alleen gevangen wanneer zij (na castratie/ sterilisatie) weer teruggezet kunnen worden op de plek waar zij weggevangen zijn. Wij hebben helaas bijna geen mogelijkheden voor het herplaatsen van wilde katten.

Kosten:
De TNR vangacties worden uitgevoerd door de Dierenbescherming.
Hier zijn voor u geen kosten aan verbonden. Een gift mag natuurlijk altijd!

 

Aanmeldformulier wilde kat(ten), klik HIER

 

 


Het overzicht van de omliggende gemeenten voor opvang van zwerfdieren:

Kampen, DOC Edo Hammers (038-3319013) vangt op:

– Kampen
– Noordoostpolder
– Dronten
– Elburg
– Oldebroek
– Hattem
– Heerde
– Urk

Almelo, Dierenopvang ‘t Noordbroek (0546 453 901) vangt op:

– Almelo
– Hellendoorn
– Twenterand
– Dinkelland
– Tubbergen

Apeldoorn, dierenasiel Kuipershoek, (055-5068600) vangt op:

– Apeldoorn
– Deventer
– Doetinchem
– Epe
– Wageningen
– Winterswijk
– Zutphen

Steenwijk, dierenasiel De Kluif (0521-512015) vangt op:

-Gemeente Zwartewaterland (Genemuiden, Hasselt, Zwartsluis)
-Gemeente Steenwijkerland

Beilen, Drents Dierentehuis (0593–523232) vangt op:

-asieldieren uit de provincie Drenthe

 

Een buurtkat waarvan je weet dat hij/zij een eigenaar kun je niet naar ons toe brengen. Als je last hebt van een buurtkat, neem dan contact op met het baasje van het dier. Een buurtkat mag wettelijk gezien door jouw tuin lopen, maar mag geen overlast veroorzaken. Hier kun je een eigenaar op aanspreken. Leidt dit niet tot het gewenste resultaat, neem dan contact op met een buurtregisseur of de woningbouwvereniging.

Verwilderde katten zijn katten die niet of nauwelijks in contact komen met mensen.
De katten leven vaak in groepen rondom plaatsen waar voedsel te vinden is. Denk aan campings, industrieterreinen met bijvoorbeeld een visgroothandel of gewoon plaatsen waar mensen de katten voeren.

Zwerfkatten zijn schuw, hebben een goed jachtinstinct en zijn vaak niet te benaderen. Op latere leeftijd kunnen zij niet vaak meer wennen aan een leven als huiskat. Wegvangen van zo’n groep katten heeft geen zin. Omdat de voedselbron blijft bestaan, zullen daar binnen de kortste tijd weer nieuwe katten komen.

Samen met de Dierenbescherming werken wij met het TNR project (Engels: Trap Neuter Return, vrij vertaald: Vangen, Castreren/steriliseren, Uitzetten op de locatie waar de kat(ten) gevangen is/ zijn.
Vanuit dit project worden deze katten gevangen in diervriendelijke vangkooien en naar het asiel gebracht voor castratie of sterilisatie. Daar worden zij verzorgd, indien nodig medisch behandeld en uiteindelijk door de Dierenbescherming weer teruggezet op de plek waar ze vandaan komen.
Door het castreren en steriliseren van de katten, neemt de groep met de tijd in aantal terug. Dit is al op veel plaatsen gebeurd en tot nu toe blijkt dat de katten dan niet meer voor overlast zorgen.

Indien u verwilderde katten wilt aanmelden voor bovenstaande werkwijze, vult u dan onderstaand formulier in:

De volgende vraag is specifiek voor meldingen waarbij de katten niet op uw eigen erf rondlopen:

Wij bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk,
zie onze Privacyverklaring.

 

Neem tijdens de openingstijden contact met ons op: 038-4601784.

Indien het spoed is, of op zaterdagavond /zondag kunt u het mobiele nummer bellen dat op ons antwoordapparaat staat. Dat is tot ongeveer 21.30 uur bereikbaar.
In andere gevallen dient u het spoednummer niet te bellen, maar zijn wij de eerstvolgende werkdag weer geopend vanaf 9 uur.

Ja, er worden verblijfskosten in rekening gebracht voor de dagelijkse verzorging van uw dier.
Indien uw dier met de Dierenambulance is binnengebracht, worden deze kosten ook in rekening gebracht.

Het asiel is wettelijk verplicht om dieren te vaccineren binnen een bepaalde termijn. Indien uw dier tijdens het asielspreekuur door de dierenarts is gevaccineerd, worden deze kosten doorberekend. Evenals noodzakelijke kosten als ontworming, ontvlooiing, medische kosten, enz.

Wij vinden het prettig wanneer u het paspoortje van uw dier meeneemt.
Houdt u er ook rekening mee dat er waarschijnlijk kosten aan het verblijf van uw dier verbonden zijn.

Alle gevonden dieren worden op onze website gezet bij “gevonden”.
Dit wordt dagelijks bijgehouden.

Neemt u contact op met de dierenambulance van uw regio.

  • Voor Zwolle: (06-25120505)
  • Voor Olst-Wijhe, Raalte, Dalfsen, Ommen en Hardenberg: (088-8113388)

Load More