Veel gestelde vragen

Ik zoek een dier

Alle dieren die op dit moment gereed zijn voor adoptie staan op de website.

Dieren die nog in quarantaine, ziekenboeg, of in een pleeggezin verblijven staan nog niet op onze website. Gewoonweg omdat zij nog niet klaar zijn voor adoptie. Zodra zij gereed zijn voor adoptie worden zij op de website gezet.

Wanneer je interesse hebt in één van onze asieldieren vragen wij je om een (vrijblijvend) adoptieformulier in te vullen voor je langskomt. O.a. rechtsboven op de website staat onder formulieren “adoptie formulier”. Het doel van dit vragenformulier is om een beeld te krijgen van de thuissituatie, gezinssituatie, eventuele ervaring en aanwezige andere dieren. Omdat wij geloven in een goede match, moet jouw situatie zoveel mogelijk aansluiten bij de achtergrond en het karakter van het dier. Jij en het dier hebben er niets aan wanneer het thuis niet blijkt te gaan en het dier terug moet.

Zodra het vragenformulier ingevuld is wordt door de medewerker gekeken of er een dier verblijft dat in jouw situatie past. Indien je reageert op een specifieke hond of kat, wordt gekeken of het op papier een goede match is. Indien je het formulier per mail hebt toegestuurd doen wij ons best om binnen 24 uur te reageren. Soms lukt dit niet door de drukte, als je twijfelt of jouw formulier goed is aangekomen kun je ons altijd bellen.

Lijkt het op papier een goede match, dan neemt een medewerker contact met je op om een afspraak in te plannen. Bij aankomst kun je dan mee naar de kattenafdeling(en) of haalt de dierverzorger de desbetreffende hond voor je op. Zo nee, dan wordt het vragenformulier 6 weken bewaard zodat je, wanneer je een ander dier ziet in de komende weken, opnieuw kunt bellen. Wanneer je aangeeft een vragenformulier te hebben ingevuld, pakken de medewerkers dit erbij. Na 6 weken wordt het formulier uit ons bestand gehaald.

Op de kattenafdeling heb je de tijd om rustig te kijken of er een klik is met het dier. In het geval van een hond kun je een eind wandelen om te zien hoe de hond reageert. Bij sommige honden loopt er een medewerker mee, bij anderen niet. Wanneer je een kat hebt gevonden die bij je past, mag deze vaak gelijk mee naar huis.

Het is mogelijk dat wij het dier een dag voor je vasthouden en dat je het de volgende dag ophaalt zodra alle spulletjes aangeschaft zijn. Deze termijn geldt niet voor kittens. In het geval van een hond vragen wij een adoptant 3 keer te komen wandelen voordat het dier mee naar huis gaat. Wanneer je reeds een eigen hond hebt, dien je deze mee te nemen tijdens één van deze bezoeken.

Wanneer je een dier adopteert vindt er een plaatsingsgesprek /adoptiegesprek, waarna je de adoptieovereenkomst tekent en de adoptiebijdrage betaalt. In de adoptieovereenkomst staan een aantal rechten en plichten. Je vindt hier de link naar de adoptievoorwaarden. Tijdens het adoptiegesprek print de medewerker (medische) informatie over het dier uit en (in het geval van een afstandsdier) de afstandsvragen van de vorige eigenaar. Je krijgt deze mee naar huis, samen met het vaccinatieboekje.

Kittens worden bij ons ter adoptie aangeboden met een geldige vaccinatie. Omdat kittens op de leeftijd van 3 maanden nog een tweede vaccinatie moeten krijgen om volledig beschermd te zijn, kan het zijn dat jouw kitten bij adoptie nog te jong is voor deze tweede inenting. Deze inenting dien je dan bij jouw eigen dierenarts te laten geven, op jouw kosten.

Kittens/katten tot 6 maanden: deze zijn nog te jong om al gecastreerd/gesteriliseerd te worden. Wij hechten hier (gezien het kattenoverschot) erg veel waarde aan. Je kunt daarom dit dier op de juiste leeftijd gratis laten castreren/steriliseren bij de asieldierenarts, Dierenkliniek Ittersum in Zwolle.

Je krijgt tijdens het adoptiegesprek een doorverwijsformulier mee voor deze gratis castratie/sterilisatie waar een uiterste datum op staat. Voor deze datum moet het dier gecastreerd/gesteriliseerd zijn. Indien je besluit om de poes/kater bij jouw eigen dierenarts te laten neutraliseren zijn deze kosten voor jezelf.

Wij worden graag op de hoogte gehouden van hoe het met jouw net geadopteerde asieldier gaat. Natuurlijk wanneer er (medische) problemen zijn, maar ook wanneer je gewoon even wilt laten weten dat het goed gaat. Dat is geen verplichting natuurlijk, maar wordt altijd wel erg gewaardeerd!

Wanneer je wel tegen (medische) problemen aanloopt, je vragen hebt, of ergens over twijfelt: neem gerust contact met ons op!

Tijdens openingstijden zijn wij bereikbaar op 038 – 460 1784 en bij dringende gevallen is een medewerker tot 22.00 uur te bereiken op het telefoonnummer dat op het antwoordapparaat genoemd staat.

Indien je niet in de directe omgeving van Zwolle woont kun je natuurlijk wel gewoon een dier bij ons adopteren. Let  dan wel op de medische proeftijd. Deze 14 dagen medische proeftijd geeft jou gelegenheid om (na contact met het asiel) naar de asieldierenarts in Zwolle te gaan voor een kosteloos consult. Medicatie dien je zelf te betalen. Indien je ver weg woont en besluit naar jouw eigen dierenarts te gaan, kunnen wij dit consult helaas niet vergoeden. Ondanks zorgvuldige screening en dierenartscontroles en behandelingen van onze kant kun je voor (onverwachte) medische kosten komen te staan. Wij zijn hiervoor niet aansprakelijk.

Regelmatig komen er poezen en katers bij ons binnen die niet als huiskat herplaatst kunnen worden.

Bijvoorbeeld omdat zij mensenschuw zijn en zichzelf altijd hebben moeten redden, of door een dusdanig sterk en vrijgevochten karakter.

Deze dieren gunnen wij graag nog een fijn kattenleven op een plek waar ruimte is en er niet geknuffeld hoeft te worden.
Vaak zijn deze katten juist doordat ze zichzelf hebben moeten redden prima muizenvangers en erg geschikt om een boerderij vrij te houden van ongedierte. Er zijn steeds meer agrariërs en veehouders die kiezen voor deze katten omdat zij gecastreerd of gesteriliseerd zijn en geen ongewenste nestjes meer produceren.

Tevens houden de katten de muizen en rattenpopulatie in bedwang, waardoor het gebruik van bestrijdingsmiddelen ook beperkt wordt, of zelfs overbodig wordt.
Voor alle duidelijkheid: dit zijn poezen en katers die niet knuffelbaar of aanhankelijk zijn, veelal volwassen.

Zoek je een knuffelbare /aaibare poes of kater, kijk dan bij het aanbod van de asieldieren.

Interesse? De “kat-zoekt-boer”dieren worden kosteloos door ons herplaatst, mits er de beschikking is over een warme slaapplek en een bakje met brokjes.

Het goed verzorgen van een dier kost geld. Dieren worden medisch behandeld, ingeënt, ontwormd, ontvlooid en gechipt (incl. aanmelding van de chip) . Alle katten worden op kosten van het asiel gecastreerd of gesteriliseerd. Het overnamebedrag dat wij per asieldier vragen vind je onder het overzicht van beschikbare asielkatten

Gevonden dieren blijven 14 dagen bij ons “in bewaring”. Dit is een wettelijke termijn die een baas 2 weken de tijd geeft om op zoek te gaan en zich te melden voor het dier. Na deze 14 dagen mag het dier wettelijk gezien herplaatst worden. Zodra (medische) behandelingen zijn afgerond verschijnt het dier op de adoptiepagina van deze website. Je kunt vanaf die tijd reageren.

Wanneer het na adoptie toch niet goed gaat, mag het dier terug. Sterker nog; een asieldier moet zelfs altijd terug naar het asiel van waaruit hij/zij geadopteerd is.

Is dat binnen een aantal weken, kijk dan even in de asielvoorwaarden voor eventuele (gedeeltelijke) restitutie van het adoptiebedrag.

Wanneer je een dier cadeau wilt geven dien je samen met degene voor wie het dier is bij ons langs te komen. De nieuwe baas moet namelijk zelf kennis maken en daarna zelf de adoptieovereenkomst ondertekenen. Zo weten wij en de nieuwe eigenaar dat er zorgvuldig is gekeken welk dier past en dat de nieuwe baas ook daadwerkelijk een dier wil en de klik er is tussen dier en baas. Je kunt geen dier bij ons overnemen zonder dat een nieuwe baas erbij aanwezig is.

Helaas is dat niet mogelijk. Des te langer een dier bij ons verblijft, des te meer kans is er op medische problemen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan niesziekte bij een kat. Ook is de vakantieperiode vaak een erg drukke periode met in de zomer zo’n 150 katten en dus gebrek aan verzorgingsplekken. Ieder dier dat geadopteerd wordt maakt weer ruimte vrij voor een nieuw dier dat geholpen moet worden.

Wij werken met een vrijblijvend vragenformulier/ adopteerformulier. Wanneer je bij ons langskomt vragen wij je dit formulier in te vullen zodat gekeken kan worden welk dier het beste bij je past. Daarna word je door de medewerker meegenomen om te kijken. Vooral bij de honden geeft het veel stress wanneer mensen vrijblijvend langs de kennels lopen om te kijken. Vandaar dat wij voor bovenstaande werkwijze hebben gekozen.

Is ieder dier gechipt?
Ja, voor adoptie is iedere hond of poes gechipt.

Wij melden de chip aan bij een databank met de gegevens van de nieuwe eigenaar. Dit wordt over het algemeen gelijk tijdens de adoptie gedaan zodat het dier gelijk terug te herleiden is naar de nieuwe baas.

 

Hoe werkt een chip?

Een microchip is ongeveer zo klein als een rijstkorrel en wordt bij het dier tussen de schouderbladen onder de huid ingebracht. Deze microchip heeft een uniek nummer dat aan uw huisdier gekoppeld wordt en is gemakkelijk af te lezen met een chipreader. Elke instantie die met dieren te maken heeft is in het bezit van een dergelijk afleesapparaat. Zodra een dier gevonden wordt, wordt gecontroleerd of het dier een chip heeft. Zo ja, dan kunnen middels het chipnummer de persoonlijke contactgegevens van de eigenaar opgezocht worden, die zijn opgeslagen in een landelijke centrale database.

Kijk eerst op de adoptiepagina bij onze asieldieren. Indien je een dier ziet dat je aanspreekt, vul je (vrijblijvend) het adoptieformulier in dat op de website staat.

Na ontvangst van het formulier bekijken de dierverzorgers of het dier past in jouw thuissituatie. Dit wordt naar jou teruggekoppeld.

Afstand doen / herplaatsen

In het kader van de AVG (Wet op de privacy) mogen wij geen gegevens van een nieuwe eigenaar doorgeven. Wèl kunnen wij je de nieuwe thuissituatie vertellen.

Dus geen naam en adres, maar wel de woonsituatie, aanwezigheid van kinderen, andere huisdieren, enz.

Wil je jouw dier zelf vanuit huis herplaatsen? Dan kun je jouw dier ook via ons kosteloos in bemiddeling plaatsen, middels het aanmeldformulier.

Vermeld in het formulier alstublieft zo eerlijk en volledig mogelijk wat de reden van herplaatsing is en hoe het dier omgaat met kinderen, andere dieren, vreemde mensen/ bezoek.

Het dier wordt 1 maand kosteloos vermeld op de website bij de bemiddelingsdieren. Als het dier na 1 maand niet herplaatst is, zal de webmaster de foto en gegevens van de site verwijderen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke herplaatsing. Wij screenen de reacties niet.

Wil je dat wij potentiële bazen screenen en controle houden op de herplaatsing? Denk er dan eens aan om afstand te doen zodat de asielmedewerkers screenen en de adoptie afhandelen.

Het goed verzorgen van een dier kost geld.
In ons asiel werken wij met gediplomeerde medewerkers in een goed onderhouden en goed te reinigen gebouw. Dieren worden medisch behandeld, ingeënt, ontwormd, ontvlooid en gechipt (incl. aanmelding van de chip). Alle katten worden op kosten van het asiel gecastreerd of gesteriliseerd. Om ons werk goed te kunnen doen, vragen wij een afstandsbedrag. Het bedrag vind je op onze pagina tarieven 

Een asiel heeft een (vanuit het verleden) negatieve benaming. Gelukkig is dat al lang verleden tijd en is alles er op gericht om voor ieder dier een passend thuis te vinden. Wanneer je jouw huisdier via Marktplaats of een andere website aanbiedt, gebeurt het vaker dat een geïnteresseerde niet zo serieus met jouw dier omgaat dan u zelf zou willen. Nieuwe eigenaren houden zich niet aan gemaakte afspraken, dieren worden doorverkocht of weggegeven en komen zo in situaties terecht waar u hem/haar zelf niet herplaatst zou hebben.

Werkwijze afstand en adoptie
Veelal vinden diereigenaren het “afstand doen” bij een asiel moeilijk en emotioneel, omdat de hond of kat (zeker eerst in de quarantaineperiode) in een hok /kennel verblijft wat natuurlijk anders is dan een thuissituatie. Het voordeel van een asiel is wel dat er goed gekeken wordt of een geïnteresseerde past bij het karakter van het dier. Wanneer je afstand doet wordt een vragenlijst doorgenomen en wordt gevraagd in welke situatie u het dier het best herplaatst ziet.

Potentiële adoptanten vullen een vragenformulier in met vragen over hun thuissituatie, hun afwezigheid, aanwezigheid van kinderen, aanwezigheid van andere huisdieren, hun ervaring, enz. Op deze wijze wordt een zo goed mogelijke match gemaakt. Lijkt er op papier een match te zijn, dan wordt in het echt gekeken of er een klik is. Bij interesse in een hond dienen potentiële adoptanten 3 keer te komen wandelen. Daarna mag een hond pas mee naar het nieuwe huis.

Contact met nieuwe eigenaar

Ook na adoptie houden wij contact met de nieuwe adoptant. Na enkele dagen wordt gevraagd hoe het gaat en na een tijdje wordt een nazorgformulier doorgenomen. Een nieuwe eigenaar heeft een aantal plichten waar hij/zij in de overnameovereenkomst voor tekent. Hierin staat bijvoorbeeld dat het doorverkopen of weggeven van een asieldier niet toegestaan is. Indien het niet gaat, zal een dier altijd terug moeten komen naar het asiel. En er mag niet met het dier gefokt worden. Na adoptie van een hond bieden wij de gratis “Hond – Baas gewenningscursus” aan, zodat een nieuwe eigenaar begeleiding krijgt met opvoeding, problemen, enz.

Kosten
Wanneer je bij een asiel afstand van jouw dier doet, betaal je een afstandsbedrag wanneer je jouw dier brengt. Van dit bedrag kunnen wij de (medische) verzorging, gediplomeerde medewerkers, huisvesting, enz. betalen. Maar je krijgt er ook zekerheden voor terug. Wanneer je nog twijfelt, kijk dan eens bij onze rubriek “succesvol geplaatst” waar nieuwe eigenaren vertellen over hun huisdier en op onze Facebookpagina om een indruk te krijgen op de manier hoe wij werken. En wat wij doen om jouw huisdier zo passend mogelijk te herplaatsen.

Ons opvanggebied beslaat Zwolle, Raalte, Olst-Wijhe, Dalfsen, Ommen en Kampen.

Indien je niet in één van deze gemeenten woont, kun je het formulier “afstand doen” ook invullen. Indien er voldoende ruimte is, nemen wij ook afstandsdieren van buiten deze gemeenten aan, maar dit is dus geen garantie.

Indien er geen ruimte is, word je doorverwezen naar het asiel waar jouw gemeente een opvangcontract mee heeft. Je kunt ons natuurlijk ook telefonisch benaderen, tijdens de openingstijden, of direct het formulier “afstand doen” invullen, er wordt dan contact met je opgenomen.

Algemeen

Het LICG heeft een folder hoe je jouw dier goed kunt voorbereiden op Oud en Nieuw. Hier vind je de folder.

Momenteel worden er geen rondleidingen gegeven, vanwege COVID19.

Het wandelen met de asielhonden wordt gedaan door de vaste medewerkers of vrijwilligers die al geruime tijd met de honden werken.

Deze mensen kennen de honden goed en andersom. Wij vinden het niet verantwoord om een hond voor een wandeling mee te geven aan iemand die de hond niet kent.

Wat moet ik doen als ik ergens een aangereden dier zie liggen?

In Zwolle: neem contact op met de Dierenambulance Zwolle: 06 – 25120505

Buiten Zwolle: neem contact op met de dierenambulance van de Dierenbescherming: 088- 811 3388

1. Maak een melding bij de inspectiedienst van de Dierenbescherming, telefoonnummer: 144. De dierenbescherming heeft een eigen inspectiedienst, zij gaan kijken op het betreffende adres.

2. Maak een melding bij de (Dieren)politie: 0900-8844

Het dierenasiel is niet bevoegd om te handelen in geval van verwaarlozing of mishandeling. Wij werken nauw samen met de Dierenpolitie in Zwolle en omgeving en vangen regelmatig dieren op die n.a.v. contact met de Dierenpolitie binnengebracht worden.

Nee, dat klopt gelukkig niet.


De dieren in ons asiel blijven hier net zolang totdat ze een nieuw baasje hebben gevonden. We laten een dier alleen inslapen wanneer het ernstig ziek is.

Euthanasie bij honden met ernstige gedragsproblematiek komt maar heel af en toe voor en uitsluitend na advies van een onafhankelijk, gediplomeerd gedragstherapeut(e).

Wij kunnen veel gebruiken!

Op dit moment is behoefte aan de volgende spullen: overzicht 

Ik wil graag helpen

Gedurende het hele jaar komen er honderden katten en honden in ons dierenasiel. Vaak om de meest uiteenlopende redenen. Het zal je niet verwonderen dat het verzorgen en huisvesten van al deze dieren ongelofelijk veel geld kost. Daarom zijn wij ook blij met iedere gift!

Je kunt ons steunen door een bedrag over te maken op rekeningnummer NL70INGB0000272009 t.n.v. Stichting Zwols Dierenasiel.

Heb je andere mogelijkheden om ons te ondersteunen, of wil je meer informatie? Neem dan contact op via donateurs@dierenasielzwolle.nl .

Wij zijn erg blij met iedere vorm van sponsoring en zetten jouw bedrijf graag in de sponsorgalerij op onze website!
Mail ons via donateurs@dierenasielzwolle.nl, wij nemen dan contact met je op.

Vrijwilliger

De meeste hulp is benodigd in de dierverzorging, dus het schoonmaken van de verblijven en de verzorging van de honden en katten.
Daarnaast werken wij met vrijwillige gastheren en gastvrouwen die de receptiemedewerkers ondersteunen met het ontvangen van klanten, aannemen van de telefoon en soms eenvoudige administratieve werkzaamheden.


Ook kun je ritten verzorgen als chauffeur van de dierentransport auto, ons ondersteunen als klusjesman of-vrouw of zorgen dat de tuin er netjes bijligt. Er is altijd genoeg te doen!

Ja, de minimumleeftijd om vrijwilliger te worden is 15 jaar. Dit heeft o.a. te maken met de voorwaarden van de vrijwilligersverzekering die is afgesloten.

Nadat je het formulier “aanmelden voor vrijwilligerswerk” hebt ingevuld, neemt de vrijwilligerscoördinator contact met je op. Wij plannen altijd een kennismaking waarbij je in een (klein) groepje de ins en outs van het vrijwilligerswerk uitleggen. Daarna vindt een beknopte rondleiding door het asiel plaats en kun je aangeven vanaf wanneer je beschikbaar bent.

Per mail ontvang je het rooster. De eerste keren word je ingewerkt door een ervaren kracht en daarna werk je zelfstandig.

Natuurlijk ben je een deel bezig met het schoonmaken van de dierenverblijven. Hygiënisch werken en alles uitsoppen + verschonen is noodzakelijk. Daarnaast vinden wij de individuele aandacht voor de dieren erg belangrijk. Neem de tijd om te knuffelen en ook wetenswaardigheden of bijzonderheden die je hebt opgemerkt op te schrijven.

Wanneer je in de dierverzorging werkt is dit veelal prima te doen wanneer je in goede conditie bent.
Wanneer je beperkt bent door lichamelijke klachten is het verstandig om dit even door te spreken voor je je aanmeld als vrijwilliger.
Het gebouw bestaat uit twee verdiepingen en beschikt niet over een personenlift. Indien dit een beperking voor jou kan zijn, neem dan ook even contact met ons op voor je je aanmeld.

Wij hebben een vrijwilligersverzekering afgesloten. Dus wanneer je bij ons aan het werk bent, ben je verzekerd.

Helaas is het niet mogelijk om reiskosten te declareren.

Ja dat kan.
Wij hebben de werkwijze dat wij voor ieder dier de meest passende situatie zoeken. Dat betekent dat ieder dier op de website komt, waarna wij naar de thuissituatie kijken waar het dier het meest op zijn/haar plek is.
Dus ook bij vrijwilligers hanteren wij deze werkwijze. Zodra het dier op de website staat, kun jij ook reageren middels het adoptie aanvraagformulier en kijken de dierverzorgers naar de meest passende situatie voor het dier.

Gastgezin worden

Nee, je hoeft zelf niets aan te schaffen. Het asiel voorziet je van de noodzakelijke spulletjes. Denk aan (indien nodig) een bench, droogvoer, natvoer, kattenbakkorrels, kattenbak, ontworming en ontvlooiing en (indien nodig) melkpoeder, flesje(s), enz.

Wij proberen te voorkomen dat je als gastgezin kosten maakt. De enige kosten die je zelf maakt zijn benzinekosten wanneer je de hond of kat ophaalt, langsbrengt voor een dierenartscontrole, of terugbrengt op het moment dat hij/zij klaar is voor adoptie.
Sommige gastgezinnen kopen zelf extra spullen voor hun opvangdieren, of spulletjes die voor hen prettiger werken. Dat mag natuurlijk. Belangrijk is alleen dat deze kosten niet te declareren zijn.

1. Nadat je het formulier “aanmelden als gastgezin” in hebt gevuld neemt de gastgezinnencoördinator contact met je op. Normaal gesproken vindt een huisbezoek plaats, maar in de Covid-periode kan worden uitgeweken naar het vragen van foto’s / video van de thuissituatie.
2. er wordt een gastgezinnen overeenkomst opgesteld en ondertekend door beide partijen

3. Je wordt toegevoegd in de app-groep van de gastgezinnen, indien je dit wilt.

4. Zodra er een dier een gastgezin nodig heeft wordt je benaderd

5. Bij het ophalen van het dier staan de benodigde spullen voor de huisvesting en verzorging klaar
6. Er wordt iedere maandag gebeld om te horen hoe het gaat en of er vragen /problemen zijn, daarnaast kunnen vragen worden gesteld in de app-groep van de gastgezinnen waarin zowel medewerkers als ervaren gastgezinnen in opgenomen zijn.

7. Zodra het dier zo ver is dat hij/zij ingeënt en gechipt kan worden ontvang je bericht van de asielmedewerkers en wordt een afspraak gemaakt om langs te komen op een dinsdagochtend wanneer de dierenarts het asielspreekuur heeft.

8. Rond deze periode word je ook benaderd met de vraag om een karakteromschrijving te maken en foto’s te mailen die gebruikt gaan worden op de website om een geschikte baas te vinden.

9. Zeven dagen na de inenting is de hond of kat klaar voor adoptie. Je brengt de hond of kat terug naar het asiel. Het dier wordt op de website ter adoptie gezet. Vanuit het asiel zullen nieuwe bazen gescreend worden en zal de hond of kat verhuizen naar een nieuwe baas.

Jazeker, geen enkel dier is hetzelfde en kan specifieke zorgvragen hebben (of juist niet)
Wij vinden het belangrijk dat een gastgezin van tevoren (ongeveer) weet wat hij/zij kan verwachten. En ook bewust hier wel of niet voor kan kiezen.

Dat is door ons lastig te zeggen. Je kent je eigen dieren altijd het beste. Het hangt af van hoe sociaal jouw eigen dier is en dat je hen t.z.t. op een rustige wijze introduceert. De medewerkers kunnen ook hierin tips geven. Wel vinden wij het belangrijk dat jouw eigen dier een geldige vaccinatie heeft.


Dit verschilt per dier. Jonge of moederloze kittens verblijven over het algemeen langer bij een gastgezin dan een volwassen dier dat herstellende is van een operatie.
Gemiddeld zal een dier 4-8 weken in een gastgezin verblijven. Maar bij “flessenkittens” kan dit ook 10 weken worden.

Bij voorkeur wel. In eerste instantie om rustig te kunnen wennen en om eerst ook afgezonderd zijn van de eigen huisdieren. Na verloop van tijd kan dit niet (meer) nodig zijn. Wel adviseren wij om de opvangdieren in een aparte ruimte of bench te zetten op het moment dat je even weg moet.

Omdat er geen reiskosten gegeven kunnen worden is het van belang dicht bij Zwolle te wonen.
Daarnaast werken wij met een vaste dierenarts in Zwolle (Zuid). Indien er iets met het opvangdier is, kan worden gevraagd of je zelf naar deze dierenarts wilt rijden. Daarnaast worden de spullen voor verzorging regelmatig klaargelegd bij het dierenasiel, dus is het handig wanneer je dichtbij woont. In het geval van “flessenkittens” kan het handig zijn om bij het asiel te komen voor tips en trucs.

Wanneer je een opvangdier een aantal weken intensief verzorgd en begeleid hebt, is het best lastig om hem of haar terug te brengen naar het dierenasiel. Voor ieder dier dat liefdevol grootgebracht is, zijn er ook altijd weer dieren die de hulp van het gastgezin nodig hebben en waar je vaak ook weer een zelfde band mee gaat ontwikkelen. Bij de adoptie van het dier dat je liefdevol hebt verzorgd, wordt jouw karakteromschrijving meegegeven aan de nieuwe baas. Op dit formulier kun je ook jouw contactgegevens vermelden zodat een nieuwe baas kan laten weten hoe het met het dier gaat.

Gevonden of vermist

Ja, er worden verblijfskosten in rekening gebracht voor de dagelijkse verzorging van jouw dier.

Indien jouw dier met de Dierenambulance is binnengebracht, worden deze kosten ook in rekening gebracht.

Het asiel is wettelijk verplicht om dieren te vaccineren binnen een bepaalde termijn. Indien jouw dier tijdens het asielspreekuur door de dierenarts is gevaccineerd, worden deze kosten doorberekend. Evenals noodzakelijke kosten als ontworming, ontvlooiing, medische kosten, enz.

Wij vinden het prettig wanneer je het paspoortje van jouw dier meeneemt en natuurlijk jouw eigen legitimatiebewijs.

Houd er ook rekening mee dat er kosten aan het verblijf van jouw dier verbonden zijn.

Alle gevonden dieren worden op onze website gezet bij “gevonden”. Dit wordt dagelijks bijgehouden.

Neem contact op met de dierenambulance van jouw regio.

Voor Zwolle: 06-25120505

Voor Olst-Wijhe, Raalte, Dalfsen en Ommen: 088-8113388
Voor Kampen: 06-18 53 03 93 

Een buurtkat waarvan je weet dat hij/zij een eigenaar kun je niet naar ons toe brengen. Als je last hebt van een buurtkat, neem dan contact op met het baasje van het dier. Een buurtkat mag wettelijk gezien door jouw tuin lopen, maar mag geen overlast veroorzaken. Hier kun je een eigenaar op aanspreken. Leidt dit niet tot het gewenste resultaat, neem dan contact op met een buurtregisseur, wijkagent of de woningbouwvereniging.

Wij vangen dieren op uit onderstaande gemeenten:

Zwolle: Dierenambulance Zwolle (06-251 20 505)

Olst-Wijhe: Dierenambulance Dierenbescherming (088-8113388)

Raalte: Dierenambulance Dierenbescherming (088-8113388)

Ommen: Dierenambulance Dierenbescherming (088-8113388)

Dalfsen: Dierenambulance Dierenbescherming (088-8113388)

Kampen: Dierenambulance Kampen (06-18 53 03 93)

Wanneer je een dier hebt gevonden kun je de Dierenambulance bellen welke achter de plaatsnaam vermeld staat. Zij zullen met je doornemen of het dier gelijk opgehaald gaat worden, of welke mogelijkheden er zijn.

Via de Dierenbescherming werken wij met het TNR project (Engels: Trap Neuter Return, vrij vertaald: Vangen, Castreren/steriliseren, Uitzetten op de locatie waar de kat(ten) gevangen is/ zijn. Veel dierenorganisaties zijn grote voorstanders van TNR. Dit is bewezen de meest effectieve manier om zwerfdierenpopulaties diervriendelijk te verkleinen. Door het castreren/ steriliseren verdwijnt ongewenst gedrag zoals vechtpartijen, sproeien, geluidsoverlast door krolsheid en vechtpartijen, enz. En natuurlijk de aanwas van nieuwe kittens.

Stap 1: Wanneer je zeker bent dat het niet een kat van iemand uit de buurt is, meld je de wilde kat/ niet-sociale kat aan via het TNR meldingsformulier (rechtsboven op de website onder Formulieren)

Je begint alvast met het voeren van deze kat(ten) op een vaste plek, zodat de kat aan deze plek gewend raakt en tzt snel in de vangkooi gevangen kan worden.

Stap 2: Zodra er voldoende ruimte in het asiel is om deze kat(ten) te huisvesten (*) wordt een afspraak gemaakt wanneer de Dierenbescherming diervriendelijke vangkooien komt plaatsen. Doordat je op een vaste plek gevoerd hebt worden de katten vaak snel gevangen met de vangkooien.

(*)Een wilde /niet sociale kat neemt twee hokken in het asiel in beslag en is daarom (als de beperkte quarantaine ruimtes bezet zijn in een drukke periode) soms niet direct door ons op te vangen. Zodra er ruimte beschikbaar is, word je benaderd. Dat kan in een drukke tijd helaas soms even duren.

Stap 3: De katten worden overgebracht naar het asiel waar de dierenarts de katten castreert/ steriliseert.

Stap 4: Na herstel van de operatie wordt de kat weer bij je teruggeplaatst. De periode van opname in het asiel tot het terugplaatsen is ongeveer 1,5 -2 weken.

Belangrijk:
Mocht blijken dat de wilde kat toch sociaal is en te herplaatsen is, dan blijft het dier in het asiel en wordt het herplaatst.

Wilde/ niet sociale katten worden alleen gevangen wanneer zij (na castratie/ sterilisatie) weer teruggezet kunnen worden op de plek waar zij weggevangen zijn. Wij hebben helaas bijna geen mogelijkheden voor het herplaatsen van wilde katten.

Kosten:
De TNR vangacties worden uitgevoerd door de Dierenbescherming.
Hier zijn voor jou geen kosten aan verbonden.

Verwilderde katten zijn katten die niet of nauwelijks in contact komen met mensen.

De katten leven vaak in groepen rondom plaatsen waar voedsel te vinden is. Denk aan campings, industrieterreinen met bijvoorbeeld een visgroothandel of gewoon plaatsen waar mensen de katten voeren.

Zwerfkatten zijn schuw, hebben een goed jachtinstinct en zijn vaak niet te benaderen. Op latere leeftijd kunnen zij niet vaak meer wennen aan een leven als huiskat. Wegvangen van zo’n groep katten heeft geen zin. Omdat de voedselbron blijft bestaan, zullen daar binnen de kortste tijd weer nieuwe katten komen.

Samen met de Dierenbescherming werken wij met het TNR project (Engels: Trap Neuter Return, vrij vertaald: Vangen, Castreren/steriliseren, Uitzetten op de locatie waar de kat(ten) gevangen is/ zijn.

Vanuit dit project worden deze katten gevangen in diervriendelijke vangkooien en naar het asiel gebracht voor castratie of sterilisatie. Daar worden zij verzorgd, indien nodig medisch behandeld en uiteindelijk door de Dierenbescherming weer teruggezet op de plek waar ze vandaan komen.

Door het castreren en steriliseren van de katten, neemt de groep met de tijd in aantal terug. Dit is al op veel plaatsen gebeurd en tot nu toe blijkt dat de katten dan niet meer voor overlast zorgen.

Indien je verwilderde katten wilt aanmelden voor bovenstaande werkwijze, vul dan het TNR formulier in, rechtsboven op de website onder Formulieren.

Neem tijdens de openingstijden contact met ons op: 038-4601784.

Indien het spoed is, of op zaterdagavond, of zondag tot 16.30 uur kun je het mobiele nummer bellen dat op ons antwoordapparaat staat. Dat is tot 22.00 uur bereikbaar.

In andere gevallen dien je het spoednummer niet te bellen, maar zijn wij de eerstvolgende werkdag weer geopend vanaf 9 uur.

Alle gevonden honden en katten worden met een foto vermeld op deze website. Kijk op de “gevonden dieren”-pagina of uw dier in het asiel is binnengebracht. Deze pagina wordt dagelijks bijgehouden.

 

U kunt ook via de gratis app “Telegram” regelmatig de gevonden dieren op uw telefoon ontvangen.

Neemt u bij vermissing ook contact op met onderstaande instanties:

 

Dierenambulances:

Woonachtig in Zwolle : Dierenambulance Zwolle, 06-25120505.
Woonachtig in Kampen: Dierenambulance Kampen, 06-18 53 03 93 

Woonachtig in Olst-Wijhe, Raalte, Dalfsen of Ommen: Dierenambulance Noord Overijssel, 088 811 3388

 

Amivedi: U kunt de vermissing rechtstreeks via de website van Amivedi melden:
www.amivedi.nl/vermist

 

Let op: is uw dier gechipt? Controleert u dan altijd of de chip goed geregistreerd staat en of telefoonnummers / mailadressen nog kloppen! U kunt de chipgegevens controleren op www.chipnummer.nl

Pension / Vakantieopvang

In ons pension beschikken wij over voldoende mandjes, dekens, kleden, knuffels, enz. Omdat kleden, dekens en stoffen mandjes dagelijks worden uitgewassen is het gevaar groot dat het door jou meegegeven dekentje, mandje of kleedje kapot gaat, of per ongeluk bij een ander dier beland. Indien je toch iets mee wilt geven, geef dan geen spullen mee waar je waarde aan hecht. Indien je wel iets mee wilt geven, dan is een oude handdoek waar jouw dier de laatste dagen op heeft geslapen, of waar jouw vertrouwde geur aan zit het meest praktisch. Wij leggen dit dan in de slaapplaats van jouw dier.

Indien jouw kat sociaal is, kan hij/zij lekker loslopen en heeft hij/zij ook de beschikking over de buitenruimte van het pension.

Uitzonderingen zijn dieren met een bepaald dieet / medicatie, of wanneer jouw kat niet overweg kan met de andere aanwezige katten.

Ook wanneer je aangeeft dat wij jouw dier apart dienen te huisvesten kan dat natuurlijk.

Ja, het pension is ook op zondag geopend, maar wel op afspraak.
In het geval van brengen en/ of halen op zondag word een tijd met je afgesproken.

‘s Nachts heeft jouw hond zijn/ haar eigen slaapplek, zonder andere honden.
Een uitzondering zijn twee honden van dezelfde eigenaar.

Indien je aangeeft dat jouw hond sociaal is, proberen wij hem/haar overdag wel samen met een andere hond samen te zetten.
Indien jouw hond niet sociaal is, of je aangeeft dat de hond liever niet in contact mag komen met soortgenoten, dan wordt hij/zij alleen gehuisvest.

De reden dat wij iedere hond ‘s nachts een aparte slaapplek geven is dat er ‘s avonds en ‘s nachts minder toezicht is dan overdag. En wij vinden veiligheid voor jouw dier het belangrijkst.

Het is voor ons geen enkel probleem indien jouw dier dieetvoeding of medicatie gebruikt. Je dient dit wel zelf mee te nemen. Indien er tijdens het pensionverblijf extra medicatie of dieetvoeding besteld moet worden, worden deze kosten doorberekend.

Helaas is het niet mogelijk om geld terug te geven indien jij jouw dier eerder ophaalt.